Als u mijn blog volgt dan weet u waarschijnlijk al dat ik momenteel onderzoek doe naar het Amsterdamse modehuis Hirsch (1882-1976). Bent u nieuwsgierig en kunt u niet wachten tot de publicatie van mijn boek? Dan kunt u nu alvast een trouwjurk van Hirsch bekijken in het Rijksmuseum in Amsterdam.

Afgelopen weekend stond in Het Parool een artikel over de tentoonstelling van vijftien trouwjurken uit de collectie van het Rijksmuseum op de begane grond van het museum. Het artikel ging over het veranderende schoonheidsideaal, over bruiden die als bonbons werden aangekleed, over mevrouw Six die haar jurk kennelijk zo verschrikkelijk vond dat zij hem nooit eerder aan haar kinderen had laten zien, over de keuze voor crème- in plaats van spierwit en over een zwarte trouwjurk.

Dat er ook een trouwjurk van Hirsch te zien is in de tentoonstelling vermeldde het artikel niet, hoewel er wel een foto van de betreffende jurk bij stond afgebeeld. Alsof het een schilderij betrof stond in het bijschrift slechts de datum en het materiaal van de jurk aangegeven:  “1915. Zijde, linnen, katoen, lood en wol.”[1] Ik wist echter onmiddellijk dat het om een jurk van Hirsch ging, doordat ik dezelfde foto een week eerder al had gezien, toen ik opnieuw zocht naar objecten van Hirsch in de online catalogus van het Rijksmuseum – het blijkt altijd raadzaam af en toe te checken of er nog nieuwe dingen zijn toegevoegd aan de collectie.

De jurk op de foto in Het Parool werd gedragen door jonkvrouw Anna van Reenen, toen zij op 16 mei 1915 in Baarn trouwde met jonkheer Gerlach van Reenen. “Haar jurk van warenhuis Hirsch heeft een apart model; de voor en achterkant van het lijf zijn verschillend van stijl,” staat geschreven in de online catalogus. “Hiervoor zijn aan de voorkant op het zijden binnenlijf meerdere lagen tule en kant aangebracht. Om de sleep mooier te laten vallen heeft hij rondom een band met kleine loden schijfjes.”[2]

Dat de conservator uit alle trouwjurken die het Rijksmuseum in de collectie heeft een jurk van Hirsch kozen om tentoon te stellen zegt naar mijn mening iets over het belang van het modehuis. Er werden kennelijk jurken gemaakt die dusdanig bijzonder waren dat zij nu nog altijd het tentoonstellen waard zijn, of dat nu is vanwege het ontwerp, de kwaliteit van de kleding of het verhaal erachter.

Dankzij deze tentoonstelling kunnen honderden, of misschien wel duizenden mensen tot en met half december kennis maken met Hirsch, of in ieder geval met één jurk van het modehuis. Snel dus naar het Rijksmuseum om het zelf te gaan bekijken!

 

[1] Leonie Hosselet, “Over wespentailles en bilpartijen” Het Parool, zaterdag 19 juli 2014.

[2] https://www.rijksmuseum.nl/nl/search/objecten?q=hirsch+trouwjurk&p=1&ps=12&ii=0#/BK-2009-275,0

Share