Eerder dit jaar werd het Britse merk Horrockses, dat in de jaren vijftig en zestig onder meer populair was bij Queen Elizabeth II en haar zus prinses Margaret, na een jarenlange stilte op feestelijke wijze hergelanceerd.
Oprichting
De sinds 1791 bestaande Britse katoenfirma Horrockses, Crewdson & Co. richtte Horrockses in 1946 op als een middel om hun katoenen stoffen te promoten. Een beter moment voor de lancering van het nieuwe merk was nauwelijks denkbaar, zo leek het. Niet alleen was de vraag naar confectie vanaf de jaren dertig sterk toegenomen, ook de vraag naar katoen steeg aanzienlijk doordat Christian Dior in 1947 de ‘New Look’ creëerde.
Het nieuwe kledingmerk richtte zich op kwalitatief hoogwaardige kleding die was geïnspireerd – dus niet gekopieerd! – van de Parijse catwalk. Aangezien Horrockses was opgericht om de stoffenverkoop van het moederbedrijf te stimuleren lag de nadruk echter altijd op het ontwerp en de kwaliteit van de stoffen.
Elegante overhemdjurken
Horrockses werd vooral bekend dankzij simpele doch elegante overhemdjurken met kleurrijke bloemenprints, maar ontwierp ook avondjurken. Naast kant-en-klare modellen ontwierp het bedrijf bovendien ‘specials’ voor een exclusieve groep actrices, leden van het koninklijk huis en aristocraten. Zij leverden daarmee een belangrijke bijdrage aan het vergroten van de naamsbekendheid van het merk.
Dankzij het succes van Horrockses in eigen land besloot het bedrijf de zaken uit te breiden naar andere landen. De kleurrijke katoenen jurken werden populair in Duitsland, Scandinavië, België, Zwitserland en Nederland. Horrockses hield de productie in eigen hand, maar verleende verkooplicenties aan zorgvuldig uitgezochte modehuizen. Hirsch was waarschijnlijk één daarvan. Dat blijkt uit de labels in kledingstukken van in de collecties van Museum Rotterdam en Couturage in Haarlem.
Ondergang en wederopstanding
In 1958 verkocht moederbedrijf Horrockses, Crewdson & Co. het modemerk aan Steinberg & Sons, waarmee de glorietijd van Horrockses ten einde kwam. Toch bleef het merk nog bestaan tot 1983. In dat jaar werd het opgeheven als gevolg van de stijgende populariteit van synthetische stoffen en de verplaatsing van de productie naar Azië, waardoor de kwaliteit afnam. De herlancering van Horrockses eerder dit jaar toont aan dat dit niet het definitieve einde betekende voor het modemerk. Of de herlancering succesvol was moet echter nog blijken. Vooralsnog heeft Horrockses bijvoorbeeld geen eigen website of – shop, en is het merk slechts aanwezig op Facebook en Twitter. Wel geeft de herlancering hoop voor andere voormalige modehuizen- en merken. Wellicht zijn er ook nog mogelijkheden voor een terugkeer van oude Nederlandse merken, zoals Hirsch of Maison de Bonneterie?
Meer lezen?
Wilt u meer weten over Horrockses? Lees dan het boek Horrockses Fashions. Off-the-Peg Style in the ’40s and ’50s, dat Christine Boydell schreef over de hoogtijdagen van het modemerk.
Fotocredits uitgelichte afbeelding: E6DG1B England, London, Southwark, The Fashion and Textile Museum, Exhibit of 1940-1950s Women’s Dresses by Horrockses via Alamy.