Vorige week schreef ik al dat ik na de najaarsdag van de Nederlandse Kostuumvereniging nog even tijd had om de tentoonstelling ‘Romantische mode. Mr. Darcy meets Eline Vere’ in het Gemeentemuseum in Den Haag te bekijken. Omdat ik weinig tijd had ging ik meteen op zoek naar de mantel van Hirsch, waarvan ik wist dat die er te zien zou zijn. Toen ik die had gevonden bleek tot mijn grote vreugde dat er ook nog een andere mantel van Hirsch naast stond.

De ene mantel van Hirsch was van zwart geschoren fluweel en was afkomstig uit de periode rond 1885. De andere mantel werd in het laatste decennium van de negentiende eeuw gemaakt van zwarte zijde en had mouwen van zwart fluweel. In beide mantels waren zwarte bloemmotieven verwerkt, waarvan de zicht-baarheid min of meer afhankelijk was van de lichtval. Zo zijn zij nauwelijks zichtbaar op de bovenste foto, maar zijn zij dat wel wanneer de foto een beetje overbelicht is, zoals hieronder.

Zo op het eerste gezicht leken alle kledingstukken van het groepje mannequins waartussen de mantels van Hirsch zich bevonden op elkaar, omdat zij allen zwart waren, maar schijn bedroog. Het ene zwart is namelijk niet het ene zwart en vooral dankzij het materiaalgebruik waren subtiele verschillen waren zichtbaar.

Twee mantels van Hirsch bij tentoonstelling Romantische Mode in het Gemeentemuseum Den Haag

Dankzij de knappe bewerking van het materiaal met de bloemmotieven vallen de mantels van Hirsch namelijk toch op tussen de andere zwarte kledingstukken. Zij onderscheiden zich daardoor bijvoorbeeld duidelijk van de enigszins ‘eenvoudige’[1] zwarte zijden japon die ernaast stond. In mijn ogen vormden de mantels van Hirsch dan ook niet alleen letterlijk, maar ook figuurlijk het middelpunt van de groep waartoe zij behoorden.

Wilt u na het zien van de mantels van Hirsch nog meer van het modehuis zien?  Bekijk of koop dan ook even de catalogus die bij de tentoonstelling hoort. Daarin staat namelijk het verhaal van een japon uit de garderobe van Anna Mathilde Metelerkamp-den Tex (1861-1944), waarvan de rok afkomstig was van Hirsch. Helaas was de rok te beschadigd om te tonen in de tentoonstelling, maar er zijn wel detailfoto’s van opgenomen in de catalogus.

De tentoonstelling ‘Romantische mode. Mr. Darcy meets Eline Vere’ is nog tot en met 22 maart 2015 te bewonderen in het Gemeentemuseum aan de Stadhouderslaan 41 in Den Haag.

Meer weten?

Wilt u meer weten over het Amsterdamse modehuis Hirsch & Cie? Lees dan mijn boek over de geschiedenis van dit modehuis, dat is verschenen bij Uitgeverij Verloren.

Bestel hier het boek ‘Hirsch & Cie Amsterdam (1882-1976)’

 

[1] Eenvoudig is hier natuurlijk relatief, aangezien vrijwel alle kledingstukken die te zien zijn in de tentoonstelling ooit gedragen zijn door welgestelde mensen.

Share