In de hoop een kleine schat te vinden, bladerde ik tijdens mijn vakantie onder de luifel van een marktkraam op het Place Kléber in Straatsburg door bakken vol oud reclamemateriaal, terwijl om mij heen de regen met bakken uit de hemel viel. En een schat vond ik. Eén bak zat namelijk vol met advertenties voor parfums en beautyprojecten, variërend van Lucien Lelong tot Elizabeth Arden. En daaronder bevonden zich ook meerdere advertenties van het Parijse parfummerk d‘Orsay.

Wellicht doet deze naam niet gelijk een belletje bij u rinkelen, ook al is D’Orsay één van de oudste nog bestaande parfummerken. In de jaren 1830 maakte Alfred d’Orsay, de naamgever van het merk, geuren voor zijn maîtresse, Marguerite de Blessington. Deze parfums produceerde hij echter nooit professioneel. Het waren zijn erfgenamen die in 1865 één van de geuren van Alfred d’Orsay, namelijk L’eau du Bouquet, officieel als parfum lanceerden. Daarmee was het parfummerk d’Orsay een feit.

In het eerste decennium van de twintigste eeuw werd het parfummerk overgenomen door een groep buitenlandse investeerders, en vanaf dat moment werd de geschiedenis van d’Orsay ook interessant voor mijn onderzoek naar Hirsch & Cie Amsterdam. Eén van de nieuwe investeerders was namelijk niemand minder dan Sally Berg, mede-oprichter van de Amsterdamse vestiging van Hirsch. Samen met zijn neef Siegfried Berg, een Rus, genaamd Fink, en de Nederlandse scheikundige Van Dijck nam hij d’Orsay rond 1908 over.

d’Orsay ontwikkelde zich vervolgens tot een wereldmerk, waarvan het luxe karakter werd gehandhaafd door het gebruik van dure ingrediënten en chique parfumflesjes die ontworpen werden door onder andere René Lalique en de gebroeders Daum. Het bekendste parfum werd Le Chevalier d’Orsay uit 1911, een parfum waaraan Siegfried Berg al snel zijn bijnaam in het uitgaansleven van Parijs dankte. Le Chevalier d’Orsay was kennelijk dusdanig bekend dat er ook naar werd gerefereerd in een advertentie voor Mystère, een nieuw parfum van d’Orsay uit 1915, die ik in één van de bakken op Place Kléber tegenkwam. “Parfum du Chevalier D’Orsay” staat onder de naam van het nieuwe parfum vermeld en op de achtergrond van de illustratie hangt een lijst met daarin de foto die werd gebruikt in de advertentie voor Le Chevalier d’Orsay.

Lang konden Siegfried en Sally Berg echter niet genieten van hun Franse succes. In 1915, tijdens de Eerste Wereldoorlog, werd het bedrijf als buitenlands bezit geconfisqueerd. Een jaar later werd het door de Franse staat verkocht aan ‘Madame Guérin’, de partner van industrieel Gaston Monteux. In 1936 nam haar zoon, Jacques Guérin, d’Orsay over. Hij bleef tot 1982 verbonden aan het bedrijf en trok onder ander Jean Cocteau aan om etiketten voor de parfums te ontwerpen. Na het vertrek van Guérin ging het slechter met d’Orsay, totdat het parfummerk in 2007 nieuw leven in werd geblazen door Marie Huet. Met gevoel voor de geschiedenis van het merk worden nu belangrijke oude parfums, waaronder Le Chévalier d’Orsay, opnieuw uitgebracht en worden nieuwe producten aan het assortiment toegevoegd. U heeft al een flesje van Le Chevalier d’Orsay (voor mannen) vanaf €65,00.

Share