Bent u ondernemer? En heeft u er weleens over nagedacht om de geschiedenis van uw bedrijf te laten onderzoeken en daar een mooi boek van te maken? Ik kan mij goed voorstellen dat het antwoord nee is. Als ondernemer bent u natuurlijk bezig met andere dingen, zoals productie, omzet, belastingen en het welzijn van uw medewerkers. U bent gericht op de toekomst, op innovatie en nieuwe technologieën, zodat uw bedrijf met zijn tijd meegaat. Het verleden ligt achter u. Dat wat geweest is doet er niet meer toe, zo lijkt het wellicht. Maar niets is minder waar. Geschiedenis is in mijn ogen wel degelijk van belang voor bedrijven. In deze blogpost leg ik uit waarom dat zo is.

Bedrijfsgeschiedenis

Geschiedenis als visitekaartje

Ten eerste kan bedrijfsgeschiedenis dienen als een soort visitekaartje, waarmee duidelijk wordt gemaakt wat het karakter van een bedrijf is en waar het voor staat. Bedrijven worden gevormd door hun verleden. Het geeft hen een verhaal, en dat is net als bij mensen bepalend voor hun persoonlijkheid. Op deze wijze kunnen bedrijven bepaalde doelgroepen, die zich aangetrokken voelen tot dit verhaal en karakter, aan zich binden.

In tijden waarin klanten steeds meer authenticiteit verlangen van producten en de bedrijven die daar verantwoordelijk voor zijn, wordt het verhaal en daarmee de geschiedenis steeds belangrijker. Bierbrouwer Grolsch heeft dit heel goed begrepen door in hun reclames keer op keer te hameren op hun vakmanschap en hun rijke historie onder de slogan ‘400 jaar karakter’. Een bedrijf als Albert Heijn heeft een eigen stichting die staat voor de conservering en toegankelijk maken van het rijke verleden het bedrijf en op websites, zoals die van Zeeman textielsupers, zijn steeds vaker tijdbalken te vinden met de geschiedenis van het bedrijf.

Bedrijfsgeschiedenis
Fotocredits:Phototravelography Piles of abandoned historical papers via photopin (license)

Niet alleen klantenbinding

Een bedrijfsgeschiedenis is echter niet alleen een vorm van klantenbinding. Ook medewerkers zullen zich meer verbonden voelen met een bedrijf dat een duidelijke boodschap en karakter heeft. Door middel van een bedrijfsgeschiedenis kunnen werkgevers een persoonlijke band smeden met hun werknemers. Die zullen zich meer thuis voelen met het bedrijf, productiever zijn en zich loyaler opstellen. Als het verhaal van het bedrijf hen aanspreekt zullen zij dit bovendien weer doorvertellen aan potentiële nieuwe klanten. Kortom, het laten onderzoeken en schrijven van uw bedrijfsgeschiedenis heeft vele voordelen. Laat uw archief dan ook niet verstoffen, zoals op bovenstaande afbeelding, maar doe er iets mee!

Wilt u uw bedrijfsgeschiedenis laten onderzoeken en bent u benieuwd naar wat ik voor u en uw bedrijf kan betekenen? Neem dan contact met mij op via het onderstaande contactformulier, mail mij of bel 06-24728562. Ik hoor graag van u.

Credits uitgelichte afbeelding: BPPrice cat of many tails via photopin (license)

Share